So fresh you can taste the crunch

En gång skrev jag att jag tvättar håret så sällan att den enda anledningen till att det någonsin blir av är att det hinner gå så lång tid mellan gångerna att jag hinner glömma bort varför jag försöker undvika det till att börja med. Och jag menade det faktiskt, för att tvätta rufset tar så lång extratid i duschen att man både hinner tröttna och tuppa av av den ansamlade badrumsångevärmen. Dessutom lyckas jag på mystiska vis alltid få schampo i antingen näsa eller mun, vilket på grund av suspekta tillsatser och starka parfymer svider och smakar otroligt vidrigt. Och när det väl är klart har man en blöt och kall matta på huvudet i en halv dag eller så.

Totalt ovärt.

Så jag började minska antalet tvättar i veckan, vilket som väntat minskade behovet i och med att kroppen ställde om sig.

Det var en tid av lyx.

Men sedan började jag träna och vips var jag tillbaka till att tvingas blöta håret varannan dag. Urk! Såhär efter tre månaders hurtighet är jag faktiskt fortfarande lite osäker på om den förbättrade hälsan är värd SÅ mycket. Och det värsta är att jag rentav har fått smutsigare hår, i och med att jag aldrig längre tvättar det utanför träningen. Och ibland är man lat. Eller har inte riktigt tid. Vilket gör att det går någon dag extra mellan träningspassen. Med sunkigt hår som följd.

Fast egentligen gör det inte så mycket, intalar jag mig. Det är inte så att det luktar, är hälsofarligt eller på annat vis kan skada någon annan. Det är bara lite mindre tjusigt. Men det räcker. För jag har aldrig haft någon förebild som inte varit tjusig och vältvättad. Som har lärt mig att människor inte fungerar som wc-block – vi utsöndrar svett och inte citron eller äppelblom.

Så jag fortsätter intala mig att det är viktigt att hålla skenet uppe om att man är en sund, elegant, väldoftande klump av fräschhet. Att det bara är jag som vaknar upp med svullna ögon utan nyapplicerat läppglans. Oh gosh, jag visste väl att jag någon gång skulle betala för min besatthet av Glamour/The Bold and the Beautiful på lågstadiet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0