La mafia de chei

Tjejtjejerna. Jag vet att du har sett dem, dessa trendkänsliga varelser med doft av blomster som nästan alltid syns i grupper av två på grund av inneboende begär att förgöra varandra vid alltför stor ansamling. Du finner dem trippandes fram på stadens gator och torg eller sittandes i bordet bredvid dig på ditt favoritcafé, ägnandes åt sin absoluta favoritsyssla - att prata. Detta kan te sig vardagligt, om det inte vore för sättet de samtalar på - högljutt och tättpackat av nonsens. Det är allt från skor, kläder, träning och smink till lite djupare saker, som varför godtycklig kille inte ringer, varpå den andra ska trösta, uppmuntra och beklaga sig över det motsatta könets allmänna defekter (rulla stenbumlingar i glashus är min grej). Eller vänta, stryk "allt från". Det är bara dessa fem områden som de irrar sig emellan, vilket gör det hela så fascinerande.
Jag förstår som vanligt ingenting. Hur lyckas de med bedriften att skandera ut så mycket nonsens till den omgivning som så ogärna vill höra? Vad är det som driver dem och, kanske ännu viktigare, var kommer de ifrån? Det här är några av tänkbara scenarion som jag kan komma på:
  • De vet helt enkelt inte bättre. Något gick snett tidigt och skadan var omöjligt att reparera. Man kan tänka sig att istället för den där radiostyrda bilen som de önskade sig varje födelsedag så räckte någon fram dem en underarmslång plastdocka med jättepattar och armar böjda i rät vinkel. Allt sedan den dagen har de sett världen i pastellfärg och tror fortfarande att ligga är samma sak som att befinna sig naken under ett solbränt muskelberg och spela död (alla vet vad Barbielekarna egentligen gick ut på).
  • De hyrdes in av en större klädkedja för att agera levande dockor på stan och skapa den mall som kommande generationers damer skulle klippa sina konturer efter. Något gick dock snett, ungefär i samma sekund de öppnade munnen, och inte ens de multinationella utseendesfascisterna ansåg det värt att använda sådana urusla, om än sockersöta, förebilder. De fick sparken men då de skapades för ett enda syfte har de inte kunnat släppa rollen utan fortsätter att irra runt i det offentliga rummet i jakt på beundran. Vilka de en gång i tiden var är tyvärr omöjligt att gissa sig till.
  • De hyrdes in av insert konspirationsteorilämpligt företag för att få oss övriga dödliga att verka smartare. Syftet med detta skulle förslagsvis kunna vara att vi av denna konstruerade intelligensboost blir lyckliga och börjar konsumera (målet med det mesta) i god tro att vi i varje fall är smarta nog att inte gå på reklam. 
  • De pratar i själva verket tvärtomspråket och går runt och fnissar för sig själva för att alla missuppfattar dem. När de säger "ja men den där ser verkligen jääättebra ut på dig" menar de egentligen "din taniga platta vandrande pinne, vem vill se din urringning?" och när de peppar den andra att ringa tillbaka killen från i fredags så är det kodprat för "vadå, tror du någon vill ha dig?". Kan verka lite elakt och rentav okamratligt, men den gemenskap de får av att inse att ingen förstår dem stärker vänskapsbanden så det går ändå på jämt ut.
  • De är dumpade från Tyskland, för att skapa obalans i samhället och försvaga oss så pass mycket att det hängselshortsprydda folket med korvfingrar kan tåga in och förvandla Sverige till ölproduktionskoloni, stor nog att bibehålla den fyllenivå det germanska folket eftersträvar. Det här är antagligen det mest sannolika alternativet, då jag aldrig har skådat en endaste tjejtjej i Berlin. Det kan såklart också vara så att alla försök att urskilja dem från vanliga tyskar försvåras kraftigt när ens tyskakunskaper begränsas till "diese Zug endet hier" (en fras jag enkom lärt mig för att jag aldrig förstått hur de säger "ta för 17 inte detta tåg, det kommer bara att gå en station till och sedan vända").
Det här var bara några av mina idéer men om någon sitter på en annan sanning är det bara att hojta till.


Kommentarer
Postat av: Manson

Jag har två teorier, som både knyter an till att tjejtjejerna alltid ses i tvåtal, snarare än i större grupper. Båda teorier kan tyckas långsökta, men så är jag också relativt lång, och en sökare (ja, inte i quidditch då, men sådär i livet).



Den första teorin bygger på att de tvenne tjejtjejerna egentligen är samma individ, som likt en amöba nyss har delat på sig. Det är så tjejtjejerna förökar sig och sprids över världen, och då de är så nyligen delade har de samma tankebanor och tillvägagångssätt. Således uppstår dessa konversationer dem emellan som kan tyckas enfaldiga och rentav ensidiga, egentligen är det bara deras gemensamma tankar som ikläds ord, de fyller ingen egentligen funktion som konversationsmaterial. Ljudet bara finns där, som en restprodukt av själva celldelningen.



Min andra teori är egentligen mer trovärdig, tjejtjejerna är Sith Lords. Tänk efter, det yttersta beviset finns i just tvåtalet. Always two they are, one master and one apprentice. "Men", tänker du, "är inte Sith Lords intelligenta?" Förvisso svarar jag. Men vad är Sitharnas egentliga styrka? Det är inte deras intelligens. Inte heller deras moderiktiga röda ljussablar som passar så väl till deras svarta kläder (gärna med dammkant). Nej, deras främsta tillgång är deras förmåga att föra samtliga bakom ljuset, om och om igen. Och finns det något bättre sätt att dölja sin sanna identitet på än genom att förkläda sig som den allra dummaste varelse på vår planet (kanske i konkurrens med de pandor som begår självmord genom att spendera dagarna med att äta saker som ger dem mindre näring än vad de gör av med för att äta det, så de självdör av ätandet)? Att ingen misstänker dem är bara ett bevis för att de lyckats alldeles ypperligt med sin plan. Du ska se, snart sitter du där med en röd klinga utstickande genom ditt bröst. Säg inte att jag inte varnade dig.

2009-06-03 @ 14:56:41
Postat av: Manson

Jag har två teorier, som både knyter an till att tjejtjejerna alltid ses i tvåtal, snarare än i större grupper. Båda teorier kan tyckas långsökta, men så är jag också relativt lång, och en sökare (ja, inte i quidditch då, men sådär i livet).



Den första teorin bygger på att de tvenne tjejtjejerna egentligen är samma individ, som likt en amöba nyss har delat på sig. Det är så tjejtjejerna förökar sig och sprids över världen, och då de är så nyligen delade har de samma tankebanor och tillvägagångssätt. Således uppstår dessa konversationer dem emellan som kan tyckas enfaldiga och rentav ensidiga, egentligen är det bara deras gemensamma tankar som ikläds ord, de fyller ingen egentligen funktion som konversationsmaterial. Ljudet bara finns där, som en restprodukt av själva celldelningen.



Min andra teori är egentligen mer trovärdig, tjejtjejerna är Sith Lords. Tänk efter, det yttersta beviset finns i just tvåtalet. Always two they are, one master and one apprentice. "Men", tänker du, "är inte Sith Lords intelligenta?" Förvisso svarar jag. Men vad är Sitharnas egentliga styrka? Det är inte deras intelligens. Inte heller deras moderiktiga röda ljussablar som passar så väl till deras svarta kläder (gärna med dammkant). Nej, deras främsta tillgång är deras förmåga att föra samtliga bakom ljuset, om och om igen. Och finns det något bättre sätt att dölja sin sanna identitet på än genom att förkläda sig som den allra dummaste varelse på vår planet (kanske i konkurrens med de pandor som begår självmord genom att spendera dagarna med att äta saker som ger dem mindre näring än vad de gör av med för att äta det, så de självdör av ätandet)? Att ingen misstänker dem är bara ett bevis för att de lyckats alldeles ypperligt med sin plan. Du ska se, snart sitter du där med en röd klinga utstickande genom ditt bröst. Säg inte att jag inte varnade dig.

2009-06-03 @ 15:08:57
Postat av: Amelie

Hahaha du har ju nått fram till mitt gymnasieförakt ju! Äntligen!!! (Ledsen för kort kommentar, jag ska med pendeln :D)

2009-06-03 @ 15:59:56
URL: http://skepp-ohoj.blogspot.com
Postat av: Hanna

Ah, Martin, jag måste säga att båda två teorier verkar obehagligt trovärdiga:



Amöbateorin är lite nytänkande och jag var ärligt talat lite skeptisk till en början, men när du förklarade det så tydligt så känns den ändå tilltalande - särskilt då man vet vilka idiotiska konversationer som normalt försigår i ens egen hjärna ("gräset är grönt - ooh en humla - undrar var mina nycklar är - varför tog jag inte på mig en sjal - jag är trött"...osv) även om man ändå av någon anledning tror att man är smartare än de flesta andra.



Sithteorin - som du säger: tricket är att missleda...och det skulle de helt klart ha gjort! Förutom nu när du genomskådar dem. Skulle man inte kunna tänka sig att det faktum att du trots allt börjar misstänka dem innebär att de faktiskt inte kan vara Sith? Teorin faller på sig själv, nu när jag tänker efter.

2009-06-03 @ 22:07:42
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Anonym

Amelie: Här föraktas ingenting! Bara förundras över deras urbota dumhet. Du får fortsätta kommentera någon annan gång.

2009-06-03 @ 22:08:33
Postat av: Amelie

Äh, lägg av, poängterandet av den typen av brudighet var något jag la ner mycket energi på i gymnasiet, och det är klart att det ligger förakt i att peka ut negativa egenskaper med andra människor. Men skit samma. När det gäller teorier så tror jag dessvärre att det inte är bättre än att mycket "folk" rent generellt är väldigt enkelspåriga och intresserade av ytligheter. Och det räcker inte med den utbredda brudigheten, det är exakt samma sak med killar, den s.k. grabbigheten. Enda skillnaden är att grabbgrabbarna pratar om teknik, sport och öl samt har v-ringade tröjor från Dressmann och jobbar som IT-säljare. Båda dessa grupper bildar tillsammans den ännu mer puckade gruppen "svenska folket", och det där därför en stor del av Sveriges populärkulturella utveckling har fastnat i 1994.

2009-06-05 @ 11:04:53
URL: http://skepp-ohoj.blogspot.com
Postat av: Amelie

Och just det: Eftersom grupperna i regel föredrar att kopulera med varandra så finns det ingen ände på dumheten, då generna kommer att fortplantas vidare i generation efter generation.

2009-06-05 @ 11:07:16
URL: http://skepp-ohoj.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hihi, jag skämtar bara med dig, det är klart jag tycker illa om dem. Eller framförallt avskyr jag det fenomen som du pratar om - besatthet av ytligheter. Kanske är det så att man inte förstår komplexiteten i det de pratar om för att man inte är insatt, men jag tror faktiskt inte det. Folk nöjer sig generellt med att göra livet så mycket mer basic än det behöver vara. Var är de spännande detaljerna?

Och ja, det är just "folk" jag försöker undvika när jag numera ofta stannar hemma istället för att gå på lokal.



Av ren nyfikenhet - vad hände just -94?

2009-06-05 @ 16:11:53
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Kål

Jag trodde först du menade Evert och mig (hur många andra blomsterdoftande trendorakel känner man liksom?) men vi skulle ju aldrig komma på tanken att prata om träning! Skor ja - "Göö, var ääär mina skor??", kläder ja - "Gööö nån har spillt på min bralla!" och smink - "Gööö va mitt fiffel ser underligt ut!" men träning nääe.. "Varför ringer han inte" diskuterar vi nog inte heller så ofta, snarare "Varför kommer han inte med McD-påsen fööör?"



Men Bjösse Bjösse, hår och naglar också! Det pratar som om jättemassor! Och små larviga hundar! Och Lindsey Lohan! Men ja, sen är det nog inget mer. Celluliter och annat kroppsligt snusk kanske, men jag vet inte.



Fressten ska jag gå och klippa mina naglar nu, tänk om jag blir en sån dära?

2009-06-08 @ 13:02:17
URL: http://demolitiondog.blogspot.com
Postat av: Bjösse

Visst finns det slående likheter mellan er och ovanstående, men som sagt så faller den teorin totalt på träningsdetaljen.



Men pratar de verkligen om sina hundar? Jag trodde mest att de var en accesoar som man inte ska uppmärksamma alltför mycket för att det ska förbli coolt. För i så fall måste man kanske komma in på att man faktiskt matar jycken med en illaluktande slaktreströra och tvingas plocka upp hans poop (om det inte är så att de har någon slags liten potta i bärväskan och det är därför man aldrig ser att hundarna får vara utanför den), och det blir ju lite bökigt.



Haha, är du säker att du inte pratar om dig och Evert när du nämner Lindsey Lohan?



Åh nej, hur gick det med nagelklippandet? Överlevde du?

2009-06-14 @ 13:34:15
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja eller jag tror det i alla fall, om hur de ska pimpa sina stackars hundar med kläder och rosa fluff och sånt.. Nej men neej, jag tror att såna där små hundar bara äter minismå bitar av oxfilé och liknande, inte kan dom väl behöva äta snusk från en konservburk! Då skulle den ju stinka för mycket för att de skulle vilja bära dom i famnen också, det går ju inte! Den måste lukta blomsteräng! Sånt borde de ju prata om, hur får man hunden att inte stinka så fasansfullt? Töp samma som de diskuterar angående den egna kroppen; hur får man den att dofta blomma?



Hurm, ja Lindsay Lohan är ju ganska rafflande, men vi pratar nog mer om Linda Rosing ändå :-)



Det gick finemang, jag känner mig fortfarande som en stor stark amazon!

2009-06-15 @ 08:33:23
Postat av: Glejon

hahaha! Klockrent skrivet! jag tror som så att det kan vara en kombination av ovanstående förslag på orsaker till detta beteende. Framför allt tror jag att de försöker verka världsvana, men någonstans faller allting då någon hör vad de faktiskt pratar om. De har nog egentligen inte koll på så mycket förutom de fem ämnen de kan. Frågan är om det är synd om dem eller inte. Kanske är deras bubbla lycka? Eller inte...

2009-08-07 @ 16:21:01
URL: http://glejon.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror på lycka. Framförallt är det lycka att studera dem. Tja, egentligen är det lycka att studera de flesta utifrån. Vi blir alla på något vis så mycket mer banala om man inte gräver ner i djupet.

2009-08-08 @ 20:56:30
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Nina

hahaha, klockrent inlägg.... (även om det var ett tag sedan den skrevs, men asch då :))

2009-08-09 @ 12:44:41
URL: http://ntheen.blogg.se/
Postat av: Lina Nääs

det är ju precis de där tjejerna som duschar varje dag!

2009-08-09 @ 13:45:12
URL: http://www.penkslillaritblock.blogspot.comn
Postat av: Hanna

Nina: Äsch, gammalt inlägg och gammalt inlägg, huvudsaken är väl att du läser det. Kul att du uppskattade det också. Det var betydligt fler långa texter i bloggen förut (med intressanta kommentardiskussioner som följd) så det känns kul att du hittade denna del av bloggen också. Och huruvida det är aktuellt eller inte spelar egentligen ingen roll alls, när jag skriver långt är det mer ämnesbaserat och väldigt lite det-här-har-jag-gjort-idag-baserat.



Lina: Beware of the clean girls!

2009-08-10 @ 07:09:25
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0