Vacaciones (uttalas med b)

Jag har varit ledig. Inte nog med att jag har varit ledig, jag har fått betalt för det också. Min första riktiga semester. Galet.
Inför ledigheten såg det ut som om jag skulle ta det ganska lugnt. Vila upp sig är bra, har man ju hört. Detta misslyckades jag såklart med totalt, vilket genererade en viss dödströtthet, men sådant är ju bara charmigt och lite trendigt om man tänker efter. Samtidigt känns det inte riktigt som om jag gjort så mycket särskilt på semestern, för i år har jag lärt mig konsten att ägna mycket energi åt att göra ungefär ingenting. Att spendera en hel dag med att vandra. Och leta. För att sedan upptäcka. Vad det nu var man skulle upptäcka. Hitta nya vinklar, kanske fota lite.
Det var en sjukt bra semester [tack!].

 

 

Den här bilden var från en sådan lite halvt spontan-ingenting-kväll. Det var gången då jag skulle testa att kvällsfota för första gången. Det visade sig vara grymt krångligt och slutade i stort sett med att jag lallade runt och med hjälp av blixten lekte Johan Renck*. Jag hade ju inte ens haft vett nog att ta med stativet!
E däremot, han hade allt.
Stopp.
Paus.
Det är nog lättast att ta det här från början...

 

Tillägnat han som lärde mig att dela upp text i stycken och skriva rubriker till dessa.
Jag har alltid tyckt om bilder. Eller snarare. Bilder har tyckt om mig. Vissa är språkligt begåvade men själv jobbar jag hellre visuellt. Besattheten av färg, form och budskap har omvandlats till måleri men av någon märklig anledning blir det aldrig riktigt som man har tänkt sig så fort penseln är i farten. Ett naturligt alternativ till detta borde ha varit foto, men konstigt nog har jag tidigare bara förknippat foto med att sätt att spara minnen. Fram tills nu. I slutet av våren befann jag mig plötsligt i en situation där jag på daglig basis exponerades för till synes (höres?) oändligt prat om bländarvärden, skärpedjup och objektiv. Detta ledde till två saker:

1. Jag lärde mig den viktigaste fototeorin och började faktiskt tycka att det var intressant.
2. Det investerades i en ordentlig ny kamerautrustning.
3 (jag är sämst på att planera mina numrerade listor i förväg). Den nya kamerautrustningen ersatte en gammal utrustning som plötsligt fanns till förfogande för en lagom slant. Hammaren togs fram. Sparbössan gick sönder. En söt och mumsig Nikon D80 var plötsligt min. Yeai.


Finns det inget vettigt resultat från fotokvällen då?
Jo, och hittas lämpligast på lifter.blogg.se. Det borde inte vara alltför svårt att luska ut vilket inlägg jag talar om. Om designen känns bekant kan detta enklast förklaras med att det ägde rum en dunk seriös kodstöld i lördags när redbutton skulle upp. Lämpligt att min fotomentor genomgick en metamorfos och förvandlades till foto/blogg/mm-mentor. Mentor har för övrigt en smaskig, lite magisk, aura runt sig. Eftersom jag tidigare mentrat i algebra och minns att det mest handlade om att moffa i sig rikliga mängder thaimat borde jag veta bättre än att kasta sagodamm på något så vardagligt, men ändå...en mentor! Här snackar vi Obi-Wan korsat med han den vithåriga gubben i Karate Kid som kunde peta folk i ögonen (det kunde jag också när jag var två, men nog om mina kampsportskunskaper, Jante har lärt mig att Man skall icke skryta)**. Det ryktas för övrigt om att jag kanske ska få en mentor på jobbet. I så fall blir det en anställd på ett av världens största företag. Ok. Nu tar vi det igen. Ett av VÄRLDENS största företag (”fifty years ago!”). Med en budget större än Burundis BNP (eller nåt). Galet. Äckligt. Äh, nu blev jag för arg för att skriva vidare.

 

*Ni vet, Stakka Bo, teh dude from da 90-talet som så småningom gjorde sig känd som musikvideoregissör. Jag har åtminstone fått för mig att han gjorde en Kent-video där han använde en strålkastare i mörker för att få lite samma effekt som SF-”nu kan man köpa biljetter på cyberspace”-reklamen (de här uppgifterna har inte bekräftats för hittills har jag inte kunnat hitta någon lämplig information om det).

**Notera att mina både exempel har skägg, men det här är något jag kommer att komma tillbaka till senare.

 


 


Kommentarer
Postat av: PNK

Raffigt!

2008-08-18 @ 23:52:34
Postat av: Mr. Miyagi

Fifty yrs ago? No one was alive then!

2008-08-19 @ 02:10:34
URL: http://lifter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0