Systrar från förr

När mormor var ung ville hon bli lärare.
Men hon blev sjuk och kom aldrig iväg.
Och när hälsan väl kommit tillbaka hade hennes föräldrar blivit för gamla
och behövde tas om hand.
Det var en annan tid då.
Sedan kom morfar och tog henne därifrån.
De gjorde sånt på den tiden.
Morfädrar.
Kanske även en eller annan farfäder.

Och mamma föddes och det sägs att han
var

stolt
och

glad.
Det var extra speciellt
för på den tiden förväntades pappor inte bry sig så mycket.

Jag tänker mig ett lejonkungenögonblick,
en litn nyfödd mama-skrutt
viftandes över klippan.
HÄR ÄR HON!

Så mycket mer fick han inte se.
Man dog för så lite på den tiden.

Mama blev stor.
Större.
Och på syslöjden fick de lära sig att sticka.
Barnkläder.
En träning inför framtiden
sade de.
Det var verkligen en annan tid.

Själv stickar jag en halsduk.


Det är jag som är skuggan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0