65 dagar sedan Långfredagen

E tror att grannarna längst ner, mittemot Bjarne med sin Bjarne-bil (där även hans telefonnummer står målat), är psykopater. De må vara lite märkliga, men jag tror att det mesta av deras beteende kan förklaras med att de är lärare och dessutom (kanske ännu viktigare) småbarnsföräldrar. Jag försöker därför argumentera mot hans tankar om deras defekta sinne varenda gång han tar upp det, mycket också för att jag tycker att han inte ger dem en chans och att han inte ska dra så förhastade slutsatser om folk. Tyvärr har det här sättet att tänka spridit sig till mig och nu är det helt plötsligt jag som är besudlad med idéer om hur galna våra grannar är utifrån små små detaljer. Den här gången är det dock några helt andra grannar som jag pratar om, för jag VET att något skumt är på gång med paret som bor precis under oss. Ok att tjejen är riktigt trevlig och glad och hurtig, men eftersom hennes karl är så oändligt trist så tar deras ageranden utåt ut varandra och jag behöver därför inte ta hänsyn till deras personligheter när jag avgör om det är något skumt med dem eller ej. Jag har istället ett annat bevis som talar för min teori. Måhända att det är mitt enda bevis, men det är desto starkare.

 

Prydnaden

Påsk är en för mig totalt onödig högtid som innehåller för mycket religion och ägg för min smak. Att det från början är en hednisk tradition som kidnappats av Kyrkan är visserligen lite lustigt, men inte tillräckligt skoj för att vara värt det. Å andra sidan är det inte mycket med påsken som stör mig, för man får trots allt en dröse lediga dagar däromkring. Jag är helt enkelt ganska åsiktslös om påsken, så länge jag slipper delta i firandet. Därför känns det mycket märkligt att en ensam liten påskprydnad kan orsaka så mycket smärta. Jag pratar förstås om grannarnas påskprydning, som fortfarande sitter på dörren och sticker mig i ögonen med sina gälla färger varenda gång jag försöker ta mig upp till mitt eget kyffe. Den är helt enkelt omöjlig att missa, med sin tistelkransliknande grundform där tre små gula kycklingar sitter fastlimmade. Kycklingarna i sig är för övrigt ett hån mot hönssläktet. Kanske kan man tycka att de fluffiga klotrunda klopparna är lite charmiga, men detta tillsammans med deras kartongbitar till vingar gör det hela ganska osmakligt, särskilt då de vingarna är fastsatta så klumpigt att det snarare påminner om horn (djefvulsdyrkare, jag visste det!).

 

 

Men problemet är inte att den är ful. Inte heller att det är en köpt prydnad som vem som helst hade kunnat göra bättre på egen hand. Eller att kycklingarna ser ut som tre illgula demoner. Det absolut största problemet med deras envisande att ha kvar en påskprydnad två månader mer än nödvändigt är istället att det är onormalt. Det passar sig inte, helt enkelt. Och det här jag börjar bli mörkrädd. Här gick jag runt och klappade mig för bröstet och trodde att jag var så gefla "open-minded" och rentav sträckte åt en långfinger då och då till den där "såhär är det och såhär ska det förbli för så har det alltid varit"-mentaliteten. Men icke! Istället sitter jag som en gammal gnälltant och spanar ut på mina motmänniskor i våningen under, grymtar tyst för mig själv när jag går förbi prydnaden men hälsar artigt så fort de är i närheten - allt för att de vågar tänja på regler när jag uppenbarligen inte gör det. Och det är just detta som gör att jag avskyr prydnaden så vansinnigt. För jag vet att det här bara är början på något stort, något läskigt, något normalt. Och innan jag vet ordet av är det jag som skriker på nytänkare som traskar runt i vita pjucks efter Labour Day. Rätt ska vara rätt.


Kommentarer
Postat av: gaffan

jag måste få se en närbild på kycklingarna med pappersvingar och djävulshorn! ge mig!

2009-06-16 @ 12:58:09
Postat av: Bjösse

Se ovanstående inlägg...

2009-06-17 @ 08:30:44
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: gaffan

omeh, jag sa ju närbild! men nu verkar det dessutom vara för sent, du får komma igen i påsk!

2009-06-20 @ 19:10:21
Postat av: Bjösse

Ah, jag menade alltså inlägget senare, det som sa att de tagit ner bonaden. Men vet du, de har tagit fram den igen! Fast de har modifierat den (det var tydligen mer hemmapyssel inkluderat än vad jag tidigare hade kunnat ana) så nu är de gula kycklingarna utbytta mot en groda i filt. Själva kransen är dock kvar. Knasgrannar! Men lite mer acceptabelt nu när jag inser att fru Knasgranne är pysslig (att det skulle vara herr KG som varit humoristiskt flink med fingrarna finns inte på världskartan).

2009-06-22 @ 08:35:38
Postat av: gaffan

hahahahahah neeeej!?! är det sant?! hahaha, ja alltid något!!

2009-06-25 @ 07:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0