Bokmalande



Ammi postade en bokenkät och eftersom det känns som om jag har lite skrivkramp så mjukstartar jag bloggandet genom att rakt av sno hennes lista. Detta också för att ge ett intryck av att även jag konsumerar finkultur och inte bara skräpfrossar i serietidningar, jenkarfilmer och LEGO Star Wars (teh videåh gejm). Det är viktigt att upprätthålla ett sken av intellektualitetzorz. Så här kommer mitt besvarade frågeformulär:

1. Senaste bokköp:
Som vanligt föll jag för LundeQ:s Ta fyra pocket, betala för tre (någon som vet hur man kan jobba fram en immunitet mot detta illistiga erbjudande?). Det blev Erlend Loes Gör vad du vill, Ian McEwans Försoning, Gunilla Bergenstens Familjens projektledare säger upp sig och sedan ytterligare en bok som jag egentligen inte vill kännas vid eftersom den är på gränsen till den stora klump av pseudofaktalitteratur om att må bra som alltid brukar slumpas bort på Bokrean. Jag säger inte att den ingår i gruppen. Men nästan. Får se om jag ger den en chans så småningom.
Familjens projektledare säger upp sig rekommenderas för övrigt även om man mest blir bitter och rädd för en eventuell framtid som familjeskapare, samt att ens hjärtevän kan bli ledsen för att den tror att man hoppas lika lite på denne som man avskyr gubbfan (även kallad Familjefadern) i boken.

2. Senaste bibblolånen:
En bok om Madonna (Jesus máma alltså) att ha som underlag till en målning och som (fan) jag borde ha lämnat tillbaka till för en vecka sedan. F-n f-n f-n.

3. Senaste utlästa boken:
Gör vad du vill. Inte helt oväntat älskade jag även den här boken. Loe vinner nästan alltid i kampen om mitt hjärta. Kanske för att hans berättarstil sällan förändras och det faktum att alla hans huvudpersoner är identiska, oavsett om de kommer i formen Duktig familjefar som kommer på att han inte vill vara duktig längre utan istället flytta ut till skogen och bli kompis med en älg (Doppler), Ängslig författare som hatar allt som flyter och plötsligt ska skriva turistinformation om Finland som han aldrig har varit i och inte vet något om mer än att landet praktiskt taget består av sjöar som per definition flyter (Fakta om Finland) eller Artonårig rikemanstös som förlorar hela sin familj i en flygplansolycka och kommer på att det vore storslaget att ta livet av sig genom att försöka bli smittad av fågelinfluensan (Gör vad du vill). Den här boken var för övrigt mer deprimerande än hans tidigare, men äsch...ibland är det vinter.

4. Favorittidning:
Dagens ETC. Och ooh, ooh, Wormwood och DMZ såklart. Om man får smyga in lite serier också. Och det får jag, för här bestämmer enkom jag och för tillfället icke-existerande grupptryck.

5. Plats där jag helst läser:
Sängen. Om jag inte somnar. Det är alltid underbart att somna när man läser men sedan blir man mest ledsen när man vaknar och inser att man har sovit bort hela kvällen och DESSUTOM måste göra den vidrigaste kraftansträngningen och ta sig upp bara för att kunna ta sig ner (i sängen) igen.

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Pocket och hårt för sig och sedan en slags genre-separation (allvarligt, humor, scifi/fantasy...). Facklitteraturen är separerad efter om den ingår i konstblocket, bioteknikmatteklumpen eller om den bättre passar bland Den arga facklitteraturen (femo/veg/övrigt politiskt). Sedan hittar man serietidningarna någonstans i mitten och sedan har E några enskilda hyllor. Allt är mycket logiskt. På mitt vis.

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Klick hette en bok om att fotografera. Den innehöll typ tio ord och M&P tvingades läsa den för mig varenda kväll. Så när jag tänker efter så var det aldrig en bok jag läste själv. Däremot minns jag att jag läste Det blåser på månen när jag gick i tvåan och var så stolt över att jag läste en bok på ÖVER 300 SIDOR. Duktighetsbesatt som vanligt. Urk.

8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
Mina gamla böcker har jag nog inte flyttat med, men jag har en del klassiker från högstadiet. Jag vet att min favoritöversättning av Illiaden (enkom favorit för att den innehåller en namnlista längst bak som gör att man kan hålla koll på vilka alla är, vilka som har bråkat med vilka och vem som har reproducerat vem (lite som ifall Expressen skulle sammanställa sina Let´s Dance-artiklar)) är från åttan. Den är nog bland de äldre.

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Jag har ingen koll på framtida böcker, så jag ser mest fram emot att ha tid att läsa fler av de som står i hyllan.


PS. Sorry, ni (du, åtminstone) som stör er på förgrundsoskärpa. Man kan inte få allt här i världen. DS.

Kommentarer
Postat av: lftr

Men så.. vad är det som gör den tryckta textkulturen till finkultur till skillnad från pixelkulturen?

2009-02-07 @ 09:06:39
URL: http://lifter.blogg.se/
Postat av: Bits

För att det i pixelformat finns så få hennafärgade tanter med stora trähalsband som säger "hmm, aaah" och som skrattar högt och halvt hysteriskt.

2009-02-07 @ 10:12:36
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Amelie

Ooooh Försoning är sjukt bra! En av mina favoriter faktiskt, så jag ska ha med den på min läsecirkel till och med... okej, jag föraktade mig själv lite när jag skrev ordet läsecirkel. Urgh. Men det är dessvärre oundvikligt när man är bibliotekarie på ett bibliotek där medelåldern är 60+ eller 8-. The horror!

2009-02-10 @ 18:50:07
URL: http://skeppohoj.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det går faktiskt riktigt trögt med Försoning (kanske för att jag bara läser 20 sidor åt gången när vi går och fikar). Alltså, det finns helt klart en charm i den men jag är inte så förtjust i hur beskrivningen "det var en kvalmig skymning" kan ta en halv sida. Jag älskade kringilikrokiga berättelser förut, men långdragna omgivesbeskrivningar, men jag tror att min boksmak har blivit simplare.

2009-02-12 @ 17:49:54
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0