Search for treasha!

Rastlöshet
Om man har svårt för vintern och framförallt inte i över huvud taget tycker om kyla och mörker så kan livet lätt kännas en smula instängt dagar som denna. Man vill så mycket, men det mesta kräver åtminstone någon timme utomhus och då är det inte värt det. Istället måste man omprioritera, åtminstone om man som jag hade för mycket tid i samband med jul och då hann med måleri, läsning, skrivning, fotning, ja t o m byggande i cernitlera. Visst finns det alltid mer färg att sätta till duk, mer meningar att formulera, men variation är likt hummosen på din falafeltallrik: fantastiskt underskattad och det som ger guldkant på tillvaron.
Så något nytt behövde göras.
Och varför inte ett äventyr?
Göra ett äventyr?
Tja, varför inte.

Så det gjordes.

Inte ens Brown fattar
I en intervju med Dan Brown kom det fram att den löjligt bästsäljande författaren ofta löste kluriga gåtor  när han var liten. Dessa sägs vara grunden till varför herr Brown inte kan låta bli att hiva in drösvis med pussel i sina romaner. Inte för att jag klagar - pussel är underbara - men det finns en tydlig brist hos gåtorna i t ex Da Vinci-koden och Änglar och Demoner. De klurigheter han beskriver är nämligen inte personligt utformade. Antingen kräver de en ovanlig sakkunskap som nästan bara bokens karaktärer - d v s professorer i symbologi eller kärnfysiker - besitter, eller så är de pinsamt enkla i stil med att man som läsare snabbt förväntas se att en viss text är skriven spegelvänd.
Jag är själv pussel- och skattjakttokig och tror mig ha förstått att det krävs något personligt med en gåta för att den ska bli riktigt bra. Ändå tänkte jag berätta om dagens hemma-äventyrsskattjakt, bara för att du själv kanske ska bli sugen att göra något liknande. Och tro mig - det är såå värt det. Både för dig själv och för den som ska leta.

Steg för steg
Det började som en pytteliten papperslapp. På den stod det "He’s a little hessian sack, all stuffed with fluff… and ice cream."
Efter lite googlande vad hessian betydde - vilket inte hjälpte mycket - lyckades mitt offer (Erik) förstå vad det handlade om. Hade han googlat hela meningen hade han direkt fattat (och ja, Internetz är fullt tillåtet): Nästa steg var alltså Sackboy:en jag sydde i samband med E:s förra födelsedag (klicka).
Så han tog sig dit, för att hitta denna lapp:


Hmm...ett skelett, en virknål och texten "Squirt?". Kombinerar man skelettet med minnen från Hitta Nemo förstår man förhoppningsvis att det är en sköldpadda vi söker. Och detta tillsammans med virknålen kan inte annat än betyda den underbara virkade sköldpaddan jag fick av Gaffan i födelsedagspresent. Så iväg till köket!
På sköldpaddans mage hittades sedan denna lapp, med "Nr 3" skrivet på baksidan. Och här började det bli svårt, för ibland känns symboler igen direkt (vilket jag hade förväntat mig), medan det i andra fall finns risk för ett slags hjärnstillestånd. E hade fantastiska idéer om att slå på fläkten på tredje nivån eller liknande, men inget fungerade. Det var först efter att jag avslöjat att symbolen egentligen är grön och är ikonen för ett datorprogram som Spotify koms på tankar.
Iväg till mitt Spotify-konto (via en detour till hans egna konto där inget fanns att hitta) och där fanns den: En hel spellista med klassisk filmmusik. Här ägnades dock ingen tid att bry sig om övriga låtar, för Mobys Extreme Ways kunde bara peka på en sak: Bourne. Och mot film-hyllan sprang han, för att hitta en lapp, vars ena sida lydde "Können Sie übersetzen?" och den andra såg ut såhär:


Jag ger dig lite tid att lösa den själv.
.
.
.
.
.
Ja, för er som vet att "Kärlek" är inpräntat på min vänstra handled blev det såklart lätt. Och på min vänstra arm satt för ovanlighetens skull (jag täcker sällan tatueringen, alla smycken får sitta på höger i vanliga fall) ett armband. Och på armbandets undersida, fasttejpat... fanns texten "/images/2010/skatt_68624435.jpg", givetvis kopplat till denna bild.
Kaffe + orange bil? Det kan bara betyda Starbuck-kvittot från Berlin som sitter på vårt kylskåp (jag brukar tjata om en teori att allt i Berlin har färgen organe).
Trodde han.
Men så var inte fallet.
Istället ska man se det som is som smälter => översvämning, samt kopp. D v s min global-uppvärmingsmugg (ja, det är lite svårt för dig som inte bor här att klara jakten, det är ju det jag säger).
Och i muggen fanns ett pussel.


Ett tetrispussel, i och med E:s ivriga spelande av Tetris på sin iPhone den senaste månaden.
Och efter lite omflyttande, för att med bitarna få fram hans två senaste high score och sedan lägga dessa på bakgrundsplattan ser man att fyra rutor inte blir fyllda.


G, T, A och siffran 4.
GTAIV - spelet.
Iväg till spelhyllan...
...för att hitta ett stycke bakplåtspapper (genomskinligt), prytt med ett X samt länken till en bild på vårt kök. Och lägger man pappret över skärmen på datorn så var det inte svårt att fatta var man skulle.
Och där var den.
Skatten.

Så nu vet du hur man gör. Iväg med dig, gör en egen! Jag lovar att det blir uppskattat, särskilt om personen i fråga inte förväntar sig en. Den slutgiltiga skatten kan egentligen vara vad som helst: en kram, ett äppelskrutt eller en idolbild på dig själv. Det viktigaste är vägen dit. Och försök inte komma undan med att du tycker att det är svårt att pyssla eller teckna. Själv sparade jag tid genom att snabbt kalkera från datorskärmen. Fusk? Fult? Javisst, men effektivt.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Fantastiskt! Helt fantastiskt bara. Jag älskar din hjärna!

2010-01-09 @ 23:22:31
Postat av: G2 / Gosia

Min text skulle läsas med en nypa salt men jag förstår precis vad du menar :)

2010-01-11 @ 11:31:36
URL: http://gosias.blogg.se/
Postat av: maggiss

Fy vad underbart! Sånt gör verkligen stor skillnad i vardagen. Kan tänka mig hur inne i leken man blir. :)

2010-01-11 @ 21:10:59
URL: http://maggissen.blogg.se/
Postat av: Amelie

Simon säger att du har för mycket fritid :P

2010-01-16 @ 13:33:57
URL: http://monamelie.blogg.se/
Postat av: visornas andan

helt underbart!

2010-01-16 @ 15:19:50
URL: http://abstraktion.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hanna säger att jag har blivit riktigt gefla bra på att utnyttja varenda minsta lilla minut av min fritid eftersom den alltid är en bristvara. Den här jakten tog bara en halv dag att fixa. Men Simon kanske ändå har rätt, jag vet inte vad som räknas som för mycket. Jag vet bara vad jag vill prioritera.

2010-01-17 @ 02:10:40
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Simon

Hehe. Låter som en kul jakt och ja fritid är grymt att ha och det låter ju vettigare att göra sånt här än mycket annat.

2010-01-17 @ 18:14:46
Postat av: gaffan

Hoho, jag tog Sackboy:en och sköldpaddan på ett kick!

2010-01-17 @ 19:44:25
Postat av: jessica

fantastiskt påhittigt och busigt!

2010-08-05 @ 14:21:57
Postat av: Hanna

En av mina lite mer ambitiösa skattjakter finns beskriven här: http://lifter.blogg.se/2009/april/presenter.html. Fast ja, den är skriven ur skattjagarens perspektiv istället.

2010-08-05 @ 17:45:41
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0